Een gevalletje “Wij van WC-Eend adviseren … WC-Eend”
Je begrijpt, als eigenaar van een website bedrijf snij ik mezelf natuurlijk in de vingers als ik je zou aanraden om je website gewoon lekker zelf te maken.
Maar laten we eerlijk zijn, met alle tools en informatie die er online te krijgen is, is het natuurlijk ook prima te doen, je eigen website maken. Waarom zou je het dan laten doen?
Om dezelfde reden waarom er zoveel bouwmarkten bestaan :-)
Je zou een schilder kunnen inhuren om je nieuwe slaapkamer te laten doen, maar toch stappen hordes mensen elk weekend naar de bouwmarkt om verf en kwasten te kopen.
Een website maken is prima zelf te doen
Tenminste, als je daar de tijd voor hebt en er de moeite in wilt steken. Het is voor veel ondernemers een nieuwe vaardigheid en zoals met alle nieuwe dingen moet je er de tijd voor nemen om dit te leren.
Maar als ondernemer heb je vaak wel wat anders aan je hoofd. Of je nu pas begint of al een paar jaar bezig bent, ik ken weinig ondernemers die graag zelf aan hun website werken, terwijl ze die tijd ook kunnen gebruiken om hun (klanten) te helpen en daar omzet mee te halen.
Het belang van een goede website
Natuurlijk kost een website laten maken ook geld, maar tegenwoordig is je website geen visitekaartje meer, maar een stabiel fundament voor je onderneming. Reden te meer om het in 1 keer goed te doen.
Het is gewoon zonde van je tijd en energie om er na een paar maanden achter te komen dat je website niet doet wat je ervan verwacht.
Er komt nogal wat kijken bij een succesvolle website. Een informatieve website is zo gemaakt, maar een website die zorgt voor nieuwe bezoekers en aanvragen, dat vergt een professionele aanpak.
Domeinnaam en Hosting
Ten eerste moet je nadenken over je nieuwe domeinnaam. De juiste domeinnaam kan je namelijk een kleine voorsprong geven in de zoekresultaten als jouw dienst of produkt direct in de domeinnaam voorkomt. Ben je schilder, dan is het dus verstandig om na te denken om een domeinnaam te kiezen waar dat in voorkomt.
In de meeste gevallen is je bedrijfsnaam nog wel beschikbaar als een .nl domein. Je kunt je domeinnaam vastleggen via een groot aantal aanbieders. Ik zou je aanraden niet direct naar de prijs te kijken, maar ook eens te informeren hoe de service is. Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste is vaak minder dan een tientje per jaar.
Naast je domeinnaam heb je hosting nodig. Voor een succesvolle website heb je tegenwoordig een snelle website nodig. Google en andere zoekmachines waarderen een snel geladen website hoger dan een trage website, dus snelheid is belangrijk.
Andere punten waarop je moet letten is service en veiligheid. Kijk uit met grote hostingpartijen die concurreren op prijs. Vaak staan bij die bedrijven honderden websites op 1 server, wat er vaak voor zorgt dat je website traag is en dat benadeelt je zoekresultaten.
Zelf kan je de snelheid van je website in de hand houden door het gebruik van het juiste formaat afbeeldingen en niet helemaal los te gaan met het aantal plugins dat je gaat gebruiken.
CMS en design
Om je website makkelijk zelf te kunnen beheren adviseer ik om gebruik te maken van een CMS (Content Management Systeem). Dit CMS is een beheersysteem waarmee je zelf eenvoudig teksten en afbeeldingen kunt toevoegen, zonder tussenkomst van je website-bouwer.
Ik ben groot fan van Wordpress omdat het gebruiksvriendelijk is en vriendelijk voor de zoekmachines. Door de beschikbaarheid van een enorm aantal plugins en templates is Wordpress erg flexibel. Met een template kun je het uiterlijk van je website aanpassen en de uitstraling geven die jij graag wilt.
Let er met het uitkiezen van je template wel op dat je niet teveel aandacht op het uiterlijk van het template. Uiteindelijk gaat het erom dat je website nieuwe klanten aantrekt, dus het resultaat is vele malen belangrijker dan het uiterlijk. Daarom kies ik vaak voor een template dat gericht is op conversie. Mooie, strakke templates die de bezoeker niet te veel afleiden van je uiteindelijke doel.
Teksten en zoekmachine optimalisatie
Na het kiezen van je template is het tijd om je website te vullen met inhoud. En daar gaat het nogal eens mis. Vermijd het opsommen van je produkten en diensten, maar schrijf teksten die verkopen.
Neem bijvoorbeeld Apple. Het interesseert vrijwel niemand hoeveel pixels er op een scherm van de nieuwe iPhone zitten, hoe scherp de camera is of hoeveel geheugen erin zit. En daarmee lopen ze in de marketing ook niet mee te koop. Ze leggen meer de focus op wat je met het produkt kunt doen, en hoe het je leven zal veranderen.
Gebruik waar mogelijk afbeeldingen om je boodschap te versterken en zorg ervoor dat je formulieren (contactformulier of inschrijfformulier voor je emailmarketing) laagdrempelig zijn. Je zult verbaasd staan over het percentage personen dat afhaakt als er 1 veldje extra ingevuld moet worden.
De allerbelangrijkste regel bij het schrijven van je teksten is, schrijf voor je websitebezoeker. Hen moet je overtuigen dat jij de geschikte partner bent en het probleem voor ze kan oplossen.
Maar hou er zeker ook rekening mee dat je je pagina’s optimaliseert voor de zoekmachines. Je hele website moet SEO technisch goed op orde zijn. Zo houdt Google rekening met ruim 200 factoren. Ken jij die allemaal?
Online marketing en meten van resultaten
Met je CMS geinstalleerd, een geschikt template en het vullen van je website met goede teksten en afbeeldingen, is de basis van je website op orde. Maar dan de bezoekers. Die komen helaas niet zomaar aanwaaien.
Je zult dus aan de gang moeten met online marketing. Of een grote zak met geld bij je hebben en bezoekers ‘kopen’. Wat een korte-termijn optie is, want zodra je stopt met adverteren, stoppen ook je website bezoeken.
Ik adviseer de lange termijn strategie. Start bijvoorbeeld met bloggen. Als je elke week een blog schrijft, en deze richt op een van de zoektermen waar je doelgroep naar op zoek is, heb je na een jaar 50 artikelen die van toepassing zijn op je doelgroep, en die na jaren nog steeds gratis bezoekers aantrekken.
Naast bloggen zijn er nog veel meer effectieve technieken om toe te passen binnen je online marketing strategie. Ook dit is iets dat je moet leren. En ook hier weer geldt, je kunt het je zelf aanleren, maar dat kost ook weer tijd en energie. Het loont dus al snel om een specialist te vragen hoe je effectieve online marketing kunt toepassen op je website.
Ook is het verstandig om te gaan meten. Niet alleen het aantal bezoekers, maar ook waarop ze zoeken, en waar ze vandaan komen. Met deze informatie kom je te weten wat wel en wat niet werkt, en wat je dus meer moet doen, en waar je mee kunt stoppen.
Dit inzicht kun je krijgen door bijvoorbeeld gebruik te gaan maken van Google Analytics. Het nadeel is dat je ook hier weer een hele studie van kunt maken. Laat het dus over aan iemand die dit vaker heeft gedaan en binnen no-time een omgeving voor je kan opzetten waarmee je vanaf dag 1 waardevolle informatie krijgt.