Nog voordat je begint aan je nieuwe eigen website, is het verstandig om eerst goed na te denken over je domeinnaam. Alhoewel het technisch mogelijk is om later je domeinnaam te veranderen, raad ik het je niet aan. Zeker als je niet zo technisch bent zou ik zeker adviseren om eerst goed na te denken, dat scheelt je later een hoop ellende.
Maar nu we in Nederland de 5 miljoen actieve domeinnamen zijn gepasseerd, kan het een frustrerende aangelegenheid zijn om toch die ene domeinnaam te zoeken die goed bij je past, catchy is en dus goed onthouden wordt, en die de lading dekt wat je met je onderneming van plan bent.
Een goede domeinnaam kiezen, hoe gaat dat ?
Je hebt een idee, een ingeving of je bent ergens heel goed in. Je loopt er al een tijdje mee rond, maar nu is het dan echt zover, je gaat voor jezelf beginnen. Een een van de eerste dingen die je geregeld wilt hebben is een goede website.
Een goede domeinnaam moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Als je een aantal regels hierboven goed op je hebt laten inwerken, dan weet je al een aantal criteria voor een goede domeinnaam:
- je domeinnaam moet gemakkelijk te onthouden zijn
- het moet direct duidelijk zijn wat je met je onderneming van plan bent
- indien mogelijk, je meest belangrijke zoekwoord moet in de domeinnaam aanwezig zijn
- je domeinnaam moet voor iedereen duidelijk te spellen zijn. Als je je naam 3 keer moet spellen, onthoud niemand hem natuurlijk.
- het liefst gebruik je natuurlijk een .nl domeinnaam als je in Nederland onderneemt en je klanten ook Nederlands zijn.
- en als praktisch puntje: de domeinnaam moet nog wel beschikbaar zijn :-)
Een beschrijvende domeinnaam kiezen of een merkgerichte naam?
Je kunt domeinnamen onderbrengen in een aantal groepen, bijvoorbeeld merkgerichte en beschrijvende domeinnamen. Als voorbeeld, als je een merk of ‘brand’ op wilt bouwen, dan is het logisch om een merkgerichte domeinnaam te registreren, bijvoorbeeld je achternaam, als die nog beschikbaar is.
Coaches en andere vakgebieden waarvan de persoon die de onderneming heeft opgezet een belangrijke rol in het bedrijf speelt, kiezen er vaak voor om een domeinnaam te registreren voornaamachternaam.nl. In dat geval is de naam hun merk, en is het verstandig om dit in je domeinnaam door te trekken.
Domeinnaam kiezen op zoekterm
Heb je echter een webshop in kinderkleding, dan is een beschrijvende domeinnaam kiezen een goede keuze. Mensen geven vaak in Google zoekopdrachten waar men naar op zoek is, dus in dit geval kinderkleding. Als dit zoekwoord in je domeinnaam voorkomt, heb je al een klein voordeel op je concurrenten, en is de kans erg groot dat je domeinnaam goed onthouden wordt, en als het meezit, makkelijk doorverteld wordt aan andere (toekomstige) klanten.
De realiteit is echter dat er een heleboel .nl namen al vergeven zijn. Er zijn slimme ondernemers die erop gokken dat een bepaalde domeinnaam in de toekomst gebruikt zal worden. Ook zijn er hele hordes domeinnamen opgekocht puur en alleen voor de wederverkoop. Andere domeinen zijn puur en alleen gekocht en ingericht op het tonen van (betaalde) advertenties. Mocht je domeinnaam al vergeven zijn, dan kun je 2 dingen doen, een andere verzinnen of je gewenste domeinnaam kopen. Hiervoor moet je toch al snel €500 euro voor uittrekken, want voor minder gaan goede domeinnamen niet weg.
Is je domeinnaam nog vrij?
Dus, als je een goed idee hebt en je hebt er een geschikte domeinnaam bij verzonnen, check dan meteen even of die beschikbaar is en zo ja, registreren. Voor een eurootje of 5 per jaar is je nieuwe domeinnaam van jou, dus als je er eenmaal uit bent, niet te lang wachten.
Je kunt via meerdere wegen checken of een naam nog beschikbaar is. Zelf host ik veel van mijn domeinnamen bij Versio, dus daar check ik altijd even of een naam nog beschikbaar is.