“Ja maar, als ik dat allemaal ga uitleggen, dan verkoop ik toch niets meer?”
In het eerste gesprek dat Floris en ik hadden, ging het over de juiste bezoekers aantrekken.
Floris helpt ondernemers met de boekhouding, dus stelde ik voor om via blogberichten zijn kennis te gaan delen.
Gratis, uiteraard.
En daar had Floris toch wel problemen mee.
Het punt was… hij had eigenlijk nog bijna geen bezoekers op zijn website.
Wel een mooi aanbod, maar geen bezoekers.
Zonder bezoekers geen klanten
Net als die winkelier die een prachtige etalage heeft… in een achteraf steegje ver van de grote winkelstraat vandaan.
Zolang er geen bezoekers voorbij komen, is de kans op klanten ook vrij klein.
Tuurlijk, er zijn altijd mensen die je al kennen, doorverwijzen of echt actief naar je op zoek gaan.
Maar het gros van je potentiele klanten zal je eerst moeten leren kennen (Know).
Ze willen zien dat je hun probleem begrijpt en het kan oplossen (Like).
En ze moeten je genoeg vertrouwen om hun pinpas of creditcard te trekken (Trust).
Terug naar Floris.
We zijn nu 3 maanden verder, en hij heeft elke week netjes een blogartikel geschreven…
Over de vraagstukken waar zijn doelgroep mee worstelt.
Zo trekt hij via Google elke week meer bezoekers… die op zoek zijn naar de onderwerpen waar hij veel van afweet.
Door deze kennis te etaleren, beginnen steeds meer ondernemers hem als de specialist te zien.
En zijn er zelfs al een aantal nieuwe klanten uit gekomen.
Waar voorheen zijn nieuwe klanten alleen via zijn eigen netwerk kwamen,
melden zich nu steeds meer ’totaal onbekenden’ zich voor zijn ebook of zijn diensten.
Kortom… het is helemaal niet eng om je kennis te delen.
Je laat zien wie je bent en wat je kunt.
Koopjesjagers en gelukszoekers zul je altijd houden.
Maar die haken vanzelf af…
Wat overblijft zijn de ondernemers die precies met de uitdagingen worstelen waar jij een oplossing voor hebt.
Jouw ideale klanten...
Die je anders nooit hadden gevonden omdat je bang was je kennis te delen.