Je bent met emailmarketing begonnen, of je denkt er over na. Gefeliciteerd, dan loop je al een stukje voor op je concurrenten.
Want nog veel te veel ondernemers maken geen gebruik van emailmarketing, wat in mijn ogen een enorme gemiste kans is.
Tussen het social media geweld van Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest, is emailmarketing voor veel bedrijven nog steeds de #1 op het gebied van nieuwe of extra omzet genereren.
Maar misschien is dat helemaal niet jouw doel? Het belangrijkste dat ik je wil meegeven is om eens een half uurtje de tijd te nemen om te bekijken wat jouw doelen zijn op het gebied van emailmarketing.
Bezoekers informeren
Bijvoorbeeld, wil je emailmarketing alleen gebruiken om je klanten af en toe te informeren over nieuwe produkten of tips binnen jouw vakgebied? Dan voldoet een gratis Mailchimp account en kun je daarmee prima uit de voeten.
Met de gratis Mailchimp variant (er zijn nog tientallen anderen te vinden, maar ik beperk me even tot Mailchimp), kun je zogenaamde campagnes sturen.
Dit zijn emails die je in 1 keer naar je hele lijst, of bepaalde segmenten van je lijst stuurt.
Het is met de gratis versie niet mogelijk om automatisch na zoveel dagen weer een email te sturen. Je kunt dus alleen op hetzelfde moment een mail naar een grote groep versturen.
Relatie opbouwen en onderhouden
Wil je al wat meer, en wil je een band met je bezoekers opbouwen, dan zul je al gauw naar een betaalde versie van Mailchimp moeten overstappen, omdat je alleen met de betaalde versie gebruik kunt maken van “automation”. Met automation kun je op vooraf ingestelde tijden, automatisch emails laten versturen.
Zo kun je bijv. 2 dagen nadat iemand je ebook heeft gedownload, en daarna op je lijst is gezet, automatisch een mail laten sturen of alles duidelijk is en of je nog ergens mee kunt helpen.
Bijv. Piet download het ebook op dinsdag, en ontvangt de volgende mail dus donderdag. Sandra download het ebook op woensdag, en ontvangt de follow-up op vrijdag. Geheel automatisch !
Automatisch indelen op interesse
Wil je nog een stapje verder, dan kun je denken aan een meer gevanceerd systeem als ActiveCampaign (gebruik ik nu ruim twee jaar).
Met deze systemen kun je op basis van bepaalde acties, bepaalde processen in gang zetten. Bijvoorbeeld, als iemand in een email op een link naar jouw artikel over honden training klikt, is hij/zij geinteresseerd in dat onderwerp. Het emailsysteem kan dan automatisch een ’tag’ of label toevoegen, zodat je je in vervolgmailings specifiek op dat onderwerp kunt richten.
Geheel automatisch (verkopen)
Het neusje van de zalm is natuurlijk een geheel automatisch systeem. In het voorbeeld hierboven stuur je een algemene mail over ‘honden training’, en in deze email zet je links over bijv. ‘herdershond trainen’ en ‘labrador trainen’.
Dit kun je gaan toepassen met zowel ActiveCampaign of een ander meer geavanceerd pakket. Mijn persoonlijke ervaring is dat ActiveCampaign erg veel opties biedt, maar tegelijkertijd erg gemakkelijk in gebruik.
Wanneer men op 1 van deze links klikt, start automatisch een automation, specifiek gericht op het betreffende ras. Zo kun je extreem relevante emails versturen, wat ervoor zorgt dat als je een keer een pitch voor een produkt doet, dit waarschijnlijk zeer relevant is voor de ontvanger van je email.
Zo kun je iemand die zich inschrijft op je lijst, via het laten klikken op verschillende links, automatisch jouw geschikte product of dienst aanbieden. En dus geheel op automatisch piloot gaan verkopen via je website.
En jij, wat wil jij bereiken?
En nu ben ik natuurlijk benieuwd. Waar ga jij emailmarketing voor inzetten? Laat het me weten via het reactieveld hieronder.
Vond je dit interessant? Dan zou ik het leuk vinden als je dit artikel wil delen. Om het gemakkelijk te maken kun je een van de knoppen hieronder gebruiken.