Van de week had ik een Zoom met Sandra over het verbeteren van de open- en klik-rate van haar emails.
Zoals je misschien weet zijn dit namelijk signalen voor Gmail dat de mail die je stuurt interessant is. En dus een plekje verdiend in de inbox in plaats van de promotions of spamfolder.
Het viel me direct op dat Sandra hele lange mails stuurde.
“Want ik heb gewoon heel veel te vertellen over mijn vakgebied.”
Helemaal prima natuurlijk, maar door alle informatie in één lange mail te stoppen, maak je het jezelf en je lezer extra lastig.
Beter is het om lange mails op te knippen in serie kortere mails.
Het versturen van een serie e-mails heeft namelijk een aantal voordelen boven het sturen van één lange e-mail.
𝟭. 𝗕𝗲𝘁𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗵𝗼𝘂𝗱 𝘃𝗮𝗻 𝗮𝗮𝗻𝗱𝗮𝗰𝗵𝘁: Lange e-mails kunnen overweldigend zijn. In een serie e-mails kun je de aandacht van je lezers beter vasthouden, omdat ze de informatie in hapklare brokken ontvangen.
𝟮. 𝗢𝗽𝗯𝗼𝘂𝘄𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗿𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗲: Een serie e-mails stelt je in staat om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Je kunt stapsgewijs waarde bieden en ze meenemen in een verhaal of een reis.
𝟯. 𝗣𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗮𝗹𝗶𝘀𝗮𝘁𝗶𝗲: Je kunt elke e-mail in de serie aanpassen aan de interesses en gedragingen van je lezers. Dit verhoogt de relevantie en de kans op conversie.
𝟰. 𝗖𝗼𝗻𝘃𝗲𝗿𝘀𝗶𝗲𝘀 𝘃𝗲𝗿𝗵𝗼𝗴𝗲𝗻: Door een serie e-mails te sturen, kun je geleidelijk aan je doelgroep overtuigen. Dit kan leiden tot een hogere conversieratio dan één lange e-mail.
𝟱. 𝗛𝗲𝗿𝗶𝗻𝗻𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻: Als je belangrijke informatie hebt, kun je deze in verschillende e-mails herhalen om ervoor te zorgen dat je doelgroep het niet vergeet.
𝟲. 𝗧𝗲𝘀𝘁𝗲𝗻 𝗲𝗻 𝗼𝗽𝘁𝗶𝗺𝗮𝗹𝗶𝘀𝗲𝗿𝗲𝗻: Met een serie e-mails kun je gemakkelijk testen welke benadering het beste werkt en deze optimaliseren voor maximale impact.
Dus, het komt erop neer dat een serie e-mails niet alleen de aandacht van je doelgroep vasthoudt, maar ook de relatie versterkt, conversies verhoogt en je in staat stelt om slimmer te werken. Dus, waarom zou je genoegen nemen met één lange e-mail als je deze voordelen kunt benutten? 😊
Sandra was het daar ook mee eens. Deze week is ze begonnen met een serie kortere mails te sturen naar de helft van haar lijst. Zodra hier resultaten van zijn, zal ik die uiteraard delen.
Wil jij mee uit je e-maillijst halen? Neem dan contact met me op.
0 comments