Als je een beetje rondgezocht hebt over email marketing, dan weet je dat je voor het opbouwen van je emaillijst iets nodig hebt om mensen over te halen.
Je zult dan ook vast wel eens gehoord hebben over weggevers, ook wel lead-magnets genoemd.
Een weggever of lead-magnet is iets dat je gratis weggeeft, in ruil voor een emailadres.
“Gratis? Waarom zou ik gratis iets weggeven“, is vaak de eerste reactie die ik hoor van klanten.
Door gratis iets aan te bieden, start je de relatie op de juiste manier.
Je biedt iets aan wat je potentiële klant kan helpen met het oplossen van het probleem dat ze op dat moment ervaren.
Maar je moet echt wel met iets goeds komen tegenwoordig.
De tijd dat je een nietszeggende PDF met 3 tips kon aanbieden, zijn voorbij.
Je potentiële leads (en hopelijk klanten) weten inmiddels ook wel hoe de online marketing wereld werkt.
Dus je moet het echt anders gaan doen.
Mocht je geen inspiratie hebben, ik heb hieronder een lijst van 7 voorbeelden voor een goede lead-magnet of weggever.
1. checklist
Veel mensen hebben baat bij een beetje extra structuur.
Een korte PDF met daarin een x aantal punten die je lead gaat helpen met het oplossen van het probleem zal dan zeker interessant voor ze zijn.
Het is snel te consumeren, vaak niet meer dan 1 A4-tje, en het helpt ze bij het oplossen van het probleem.
2. quiz
Een quiz zie je ook vaak voorbij komen als weggever.
Zo kun je bijvoorbeeld als je in de voedingsbranche zit, een korte quiz maken waarin je vraagt naar de eetgewoontes, en als afsluiter bijv. een weekmenu sturen.
Het grote voordeel van een quiz gebruiken als weggever, is dat mensen die zich hiervoor aanmelden, direct veel informatie over zichzelf geven, waar je verderop in je funnel wat aan hebt
3. ebook
Een van de meest bekende, maar deze werkt ook nog steeds.
Schrijf een kort ebook (zeker geen tientallen pagina’s lang) waarmee je lead meteen resultaat kan behalen.
Je kunt meteen laten zien dat je verstand van zaken hebt, en je lead heeft de eerste stap op weg naar de oplossing te pakken. Dankzij jou. Dus de kans is weer wat groter dat ze bij jou komen voor het vervolg.
4. e-cursus
Als je wat meer informatie gratis kunt weggeven, dan is een e-cursus ook interessant.
Een e-cursus is niet meer dan een bepaald aantal emails die in een bepaalde volgorde worden verstuurd. Vaak wordt er ook in de emails verwezen naar blogartikelen die relevant zijn voor je lead.
Door het aanbieden van meerdere emails, raakt je lead ook gewend aan het feit om emails van je te openen, wat verderop in je funnel erg belangrijk is.
5. exclusieve deal
Niet alleen als je een webshop hebt, kun je een exclusieve deal of coupon aanbieden. Ook als je digitale produkten of diensten aanbied, of workshops, kun je een leuke éénmalige korting aanbieden in ruil voor een emailadres.
Mensen zijn nog steeds in voor een goede deal. Zorg er wel voor dat de aanbieding in lijn ligt met het product dat je verderop in je funnel wilt aanbieden.
6. een template of ‘knip-en-plak’ voorbeeld
Om je leads snel op weg te helpen, kan het interessant zijn om ze een template aan te bieden. Ook wel een knip-en-plak voorbeeld genoemd.
Zo heb ik een weggever waarin ik een kant-en-klare ActiveCampaign automation aanbiedt. Men hoeft alleen maar de eigen teksten en emailadres in te voeren, en klaar is je automation.
Je kunt ook bijv. een Excel rekenblad aanbieden waar iemand zijn/haar eigen gegevens in plaatst, en dat jouw template dan de ingewikkelde berekeningen doet.
7. challenge
Helemaal hip op dit moment…. de challenge.
Het is een variant op de e-course, alleen begint men met een challenge op hetzelfde moment. Vaak is er ook een speciale Facebook groep voor aangemaakt, waarin deelnemers aan de challenge elkaar kunnen helpen en ervaringen uitdelen.
Een challenge is dus niet ‘evergreen’, maar start elke keer op een bepaalde datum. Dat maakt het iets bewerkelijker dan een e-course, die je op een willekeurig moment kunt laten starten.
Zo dat waren ze dan… 7 voorbeelden voor je eigen lead-magnet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en mocht je vragen hebben, dan kun je altijd contact met me opnemen.