Wat moet ik nu weer sturen? Vraag jij je dat ook wel eens af?
Als je een emaillijst hebt en van nature geen schrijver bent, dan kan het wel eens voorkomen dat je regelmatig inspiratie mist voor het versturen van je volgende email.
In dit artikel geef ik je 5 voorbeelden van emails die je vandaag nog naar je emaillijst kunt sturen.
1. Case studie
Heb je onlangs een klant geholpen? Vraag je klant of je dit resultaat mag delen met je emaillijst. Je toont er je expertise mee, en je prikkelt leads om eens na te denken over hun succes.
Als jij met feiten en cijfers kunt aantonen wat het resultaat, dan zou ik dat zeker gaan delen. Het toont aan dat jij problemen oplost, en klanten verder helpt met de ontwikkeling van zichzelf of hun bedrijf.
Mensen willen graag bij winnaars horen. Delen dus die verhalen van je klant die 54% meer omzet draait dankzij het inzetten van jouw expertise.
Maar ook ervaringen van minder goede projecten doen het goed. Zolang je maar eerlijk en transparant bent, en duidelijk aangeeft wat de verbeterpunten zijn (of waren) zodat je leads hiervan kunnen leren.
2. Nieuwe ontwikkelingen op je vakgebied
Geen enkele branche staat stil. Er komen vast wekelijks nieuwe producten/tips of weetjes uit op jouw vakgebied. Deel ze met je doelgroep. Je komt weer eens op het netvlies, en als ze met die nieuwe producten aan de gang willen, dan weten ze jou te vinden.
Veel ondernemers zijn te druk met het helpen van hun klanten. Naast dat, de administratie doen, de website, het werven van nieuwe klanten en nog honderd-en-één andere dingen, blijft er niet veel tijd over voor het opdoen van nieuwe kennis.
Zorg dus dat jij degene bent die ze regelmatig op de hoogte houdt van trends, nieuwtjes en de laatste producten.
Je toont er wederom expertise mee, bouwt aan de relatie en verhoogt je gunfactor. Op het moment dat je lead op zoek gaat naar een oplossing, dan sta jij gegarandeerd hoog op de short-list.
3. Beantwoord vragen
Zo simpel kan het zijn he? Je loopt waarschijnlijk met enorm veel kennis rond. Kennis die voor jou heel gewoon is, maar enorm waardevol voor je leads en klanten.
Verplaats je eens in de positie van je klant. Waar worstelen ze mee? Wat zijn de vragen waar ze mee rondlopen en waar jij antwoord op kunt geven?
Vraag bestaande klanten eens waar ze mee zitten. Niets is makkelijker dan feedback vragen aan je beste klanten. Vraag wat de uitdagingen zijn binnen hun bedrijf en waar jij ze mee zou kunnen helpen. Verzin vragen en antwoorden over die onderwerpen.
Of ga Facebook groepen die te maken hebben met jouw vakgebied, en noteer welke vragen regelmatig terugkomen. Ik haal enorm veel inspiratie voor emails, artikelen als dit en social media posts, simpelweg doordat ik me heb aangemeld voor Facebook groepen op mijn vakgebied.
Vragen waar je direct antwoord op kan geven, maar die te makkelijk lijken om te gaan beantwoorden. Voor jou gesneden koek, voor je klant een enorme uitdaging.
Schrijf elke 1-2 weken een email waarin je een vraag en bijbehorend antwoord bespreekt en je zult zien dat je lijst dit gaat waarderen. Je bouwt er wederom expertise mee op, en je verhoogt je gunfactor omdat jij degene bent die deze informatie deelt.
4. Deel je verhaal
Storytelling is hot. Het is je waarschijnlijk opgevallen dat veel mailtjes in je mailbox langer zijn dan pakweg een jaar geleden.
Dat komt omdat steeds meer ondernemers de kracht van storytelling hebben ontdekt.
In plaats van een korte email over onderwerp X met een link naar meer informatie, wordt dit tegenwoordig netjes verpakt met een vaak persoonlijk verhaal.
De schrijver van de email vertelt je iets leuks over zichzelf (gunfactor), maakt een bruggetje naar zijn vakgebied of jouw probleem. om uiteindelijk toch af te ronden met een call-to-action (klik hier, laat een reactie achter, schrijf je in).
Je ziet dit zo vaak omdat dit gewoon goed werkt. Je klanten zijn ook gewoon mensen en mensen houden nu eenmaal van een goed verhaal.
Nu zeg ik niet dat je elke week je klant moet vervelen met je uitstapjes naar je schoonmoeder, de dierentuin of het akkevietje dat je had in de rij van de supermarkt.
Maar denk wel eens na over manieren waarom je een leuk verhaal kunt combineren met een tip voor je klanten. Of een leuke inleiding voor een tijdelijke actie die je gaat doen.
Je zult merken dat dergelijke storytelling emails ook voor jou werken.
5. Top-x lijstjes
Lijstjes doen het nog steeds altijd enorm goed. Kies een willekeurig onderwerp uit je vakgebied en maak een lijstje met tips/trucs of wetenswaardigheden.
Het maakt niet uit of het 7, 9 of 13 tips zijn. Wel meer dan een stuk of 5, want een lijstje van 2 tips is een beetje karig.
Het internet staat vol van lijstjes. En met een goede reden. Je vind er snel veel informatie over een bepaald onderwerp. Ze zijn leuk om te lezen. Ze worden vaak goed gedeeld.
Allemaal voordelen waarom jij vandaag nog een lijstje moet gaan maken en delen met je doelgroep.
Je zult zien dat deze emails enorm goed gelezen worden.
Conclusie
Emails versturen hoeft niet moeilijk te zijn. Bedenk je wat je je klant kunt leren, welke vragen je kunt beantwoorden of deel een leuke case uit de praktijk.
Deel tips, informatie over nieuwe producten of toepassingen waar je leads van kunnen leren.
Zorg dat je regelmatig op het netvlies van je doelgroep komt. De regel van 7 (of 1 van de varianten) als je ‘m nog niet kent. Je moet minimaal 7 (13/21) keer voorbij komen bij je doelgroep, wil iemand klant bij je worden.
Niet elke klant is direct op zoek naar jouw product of dienst. Maar door regelmatig van je te laten horen, verhoog je de kans dat ze uiteindelijk jou kiezen als het zover is.